Egy magyar művész Hollywood küszöbén
Vannak a világon olyan ambiciózus, művész emberek, akik nem végeztek adekvát iskolát, mégsem mondanak le álmaikról. Szenvedélytől vezérelve alkotnak, hobbijukat hivatássá avanzsálva. Ezen autodidakta művészek között vannak olyanok, akik nem érik be tehetségükkel, hanem azt szorgalommal, kitartással párosítva, az ez irányú tudást a teljesség igényével szeretnék magukénak tudni. Akik ezen célok által vezérelve érvényesülni is tudnak a szakmájukban, azok személyisége és munkája példaértékű lehet, mint azon fiatal, feltörekvő desginerré is, akit Földes Tamásnak hívnak. Mondandója inspiráló lehet azok számára, akik bár tisztában vannak tehetségükkel, de mégsem mernek belevágni álmaik megvalósításába, vagy nem hiszik, hogy képesek rá.
Elismert vagy a szakmában, ezáltal nem szűkölködhetsz a megbízásokban. Van pár perced egy beszélgetésre?
Most indítottam el egy rendert, így van egy kis időm.
…hogy mit indítottál el?
A renderelés az a folyamat, amikor a számítógép összeállítja/kikalkulálja a kész anyagot. Ez az én esetemben ez most kb. három nap lesz, de volt már, hogy komolyabb projekteknél hetekre is búcsút intettem a gépemnek!
Türelmes ember lehetsz. Mióta foglalkozol számítógépes grafikával?
Igazából amióta az eszemet tudom, minden érdekelt, ami a gépekkel kapcsolatos. Gyerekkoromban sokszor volt olyan, hogy csak azért ültem a számítógép előtt, mert szerettem a közelében lenni. A filmkészítés már más tészta, nem is olyan régóta, pontosan 6 éve foglalkozom vele. Főként TV reklámokat, 2D és 3D animációkat, product design-okat és infógrafikákat készítek, de egyébként „mindenevő” vagyok. Gyakran szoktam csinálni nyomtatásra szánt anyagokat is, pl. logókat, plakátokat, brosúrákat, sőt… mostanában projection mappinget és teljes event design-okat is.
Ezek szerint sokrétű a munkád és a tehetséged is. Emlékszel rá, melyik volt az a pont, amikor elhatároztad ez esz a hivatásod?
Konkrétan ilyen pontra nem emlékszem, de azt tudom, hogy mindig is szerettem érzelmeket kiváltani az emberekből azokkal a dolgokkal, amit csinálok. Legyen szó egy haveroknak készített poénos képről, vagy egy profi horror jelenetről. Nincs annál jobb érzés, mint amikor a terv “beválik” és jól megnevettetsz, vagy éppen halálra rémítesz valakit. Azt hiszem ez vonzott a szakmába.
Hogy tettél szert ilyen fokú szakmai tudásra?
Én is – mint sokan mások a szakmában – autodidakta módon szereztem meg a tudásom. Ma már olyan világban élünk, ahol ezüsttálcán kínálják az embernek az információkat, csak tudni kell, hogy mit keresünk. Fontos, hogy tudjuk, a szakmán belül konkrétan mit szeretnénk csinálni, mi az, ami igazán örömet okoz. 3D karaktereket, tárgyakat csinálnál szívesen, vagy éppen megmozgatnád őket? Esetleg a grafikus pálya tetszik inkább és logókat, termék design-okat készítenél? Vagy a kompozitálás érdekel? És még sorolhatnám a végtelenségig… Itt is igaz az, hogy a puding próbája az evés. Szinte minden szoftvernek van egy ingyenes demója, ami egy időre legálisan letölthető és használható. Én azt javaslom, aki érez késztetést az próbálja ki magát és ha ezek után is vonzza, ássa bele magát és ki fog derülni, hogy milyen mértékben van hozzá tehetsége. Ha valaki szenvedélyesen és jól csinálja, egyre többet és többet akar majd, és vállal. Utána már minden jön magától…
Melyik munkádra vagy a legbüszkébb?
Szerencsésnek érzem magam, hisz számos nívóval rendelkező ügyfélnek készítettem már animációt (Bosch, Mattel, Philip Morris, Bacardi… stb.), de a legbüszkébb mégis arra vagyok, hogy 2 éve sikerült bekerülnöm a motion designerek legnagyobb “piacterére”. Ez egy globális szervezet, ahová elkészített projektekkel lehet pályázni, melyet egy vaskalapos zsűri bírál el. Amennyiben jónak találják, akkor felkínálják eladásra, mely ezek után éjjel-nappal elérhetővé válik. Ebből az eladásból származó jövedelmet folyamatosan megküldik az alkotónak. Fantasztikus érzés, amikor az esti filmnézés közben pittyeg a telefon, hogy a kanapén ülve pénz kerestél. Persze nem dőlhetek hátra, mert óriási a konkurencia. Hihetetlenül magas szintű artist-ok vannak, és ezeknél a top eladóknál nem ritka a millió dolláros bevétel.
Ezek szerint megfeszített tempóban dolgozol a piaci versengés miatt. Van valami bevált koncepció, megszokott ütemterv, amit alkalmazol, hogy könnyítsd a munkád?
Ez teljesen projektfüggő, de ha nagyon általánosítani szeretnék, akkor az első fázis a legfontosabb, és elengedetlen része az adott munkának. Ez, a teljes folyamat alaposan végiggondolása a munkának több perspektívából is. Figyelembe veszem, hogy mennyi idő van rá, mit hogyan lehet megvalósítani, hogy lehet a projekt a legprocedurálisabb, hogy esetlegesen könnyen változtatható legyen az ügyfél kérése alapján, továbbá fontos felmérni, hogy mennyi lenne az egésznek a render ideje… stb.
A konkrét munkafolyamat lényege pedig, hogy a lehető legjobban kizárjuk annak a lehetőségét, hogy rossz irányba menjen el a gyártás. Ezt úgy tudjuk elérni, ha az ügyfél a munkafolyamat állásairól folyamatosan visszajelzést kap. Elengedetlennek tartom, hogy kapjon astyle frame-et, storyboardot, hogy el tudja képzelni a film kinézetét és az eseményeket, animatic-ot, hogy lássa a karakterek mozgását, és így tovább. Ha ezeket menet közben látja és fogadja el a megrendelő, akkor sokkal folyékonyabban megy a gyártás.
A tempó pedig…hát mit is mondjak…? Ez egy szenvedélyes szakma. Egyáltalán nem ritka az éjszakázás, a stressz, de valahogy ez mégsem az a túlóra, amit az ember foghúzásnak érez. Sokszor a munkával telt órák fel sem tűnnek, reggel leülök a gép elé, és meglepődöm, hogy egy kis munka után máris sötét van.
Az elmúlt 6 év alatt mi motivált a legelkeserítőbb pillanatokban, ha voltak egyáltalán ilyenek?
Nyilván nem minden projekt a szívügyem, de minden nehézséggel tanulok valamit, így legközelebb már zsigerből fog menni. Maga a tudat, hogy egyre többet és többet tudok, már motiváló, hiszen így napról-napra könnyebb dolgom lesz. Nem is beszélve arról, milyen jó érzés, amikor a tökéletes megoldást találom meg egy problémára.
Egyre több hollywoodi filmben találkozhatunk magyar grafikusok munkájával, mint például Melich Gusztávot (Star Wars VII, A visszatérő, Final Fantasy). Vannak ilyen irányú ambícióid?
Magyarországon is vannak olyan stúdiók, amikre a “világhírű” kifejezés már kevés. Folyamatosan a legfelsőbb kategóriás filmeken/játékokon dolgoznak, így nem is kell messzire mennie az embernek. Van néhány izgalmas tervem, de ezt bízzuk a jövőre!
Tudom, a soron következő projektekről nem igazán beszél az ember, de mégis megkockáztatom a kérdést…
Nos, nagyon jól gondolod, mert nem mesélhetek róla. Azért annyit talán elárulok, ha már kockáztattál(?), hogy Budapestet érintő és látványos lesz!
Földes Tamás munkáit az alábbi weboldalon tekinthetik meg: http://tomifoldes.hu/
https://citynews.hu/2016/05/02/egy-magyar-muvesz-hollywood-kuszoben/https://citynews.hu/wp-content/uploads/2016/04/13009929_1562294450734908_2074427011_o-1024x573.jpghttps://citynews.hu/wp-content/uploads/2016/04/13009929_1562294450734908_2074427011_o-150x150.jpgBelföldanimáció,designer,Földes Tamás,grafika,grafikus,kultúra,magyar művész,művészet,tehetségVannak a világon olyan ambiciózus, művész emberek, akik nem végeztek adekvát iskolát, mégsem mondanak le álmaikról. Szenvedélytől vezérelve alkotnak, hobbijukat hivatássá avanzsálva. Ezen autodidakta művészek között vannak olyanok, akik nem érik be tehetségükkel, hanem azt szorgalommal, kitartással párosítva, az ez irányú tudást a teljesség igényével szeretnék magukénak tudni. Akik...News CityCity Newsszerkesztoseg@citynews.huAdministratorCitynews
Vélemény, hozzászólás?