Napjainkban a tudatos táplálkozás egyik velejárója az elfogyasztott kalóriák számlálása. Előre meghatározzuk a nap során mennyi kalóriát égetünk el, az ételekkel bevitt mennyiséget ugyanis ehhez érdemes igazítani.

De mi is az a kalória? 1 kalória (cal) az az energiamennyiség, amivel 1 gramm víz hőmérsékletét 1 °C-kal lehet megnövelni. Tehát tárolt energia, az élelmiszereken lévő kalória táblázat nem más, mint az adott ételben lévő potenciális energia.

A bevitt kalóriákkal a testünk két dolgot tesz: elégeti vagy raktározza. Minden cselekvéshez energiára van szükség, amit nem hasznosítunk átalakul, mégpedig zsírrá. Fontos azonban azt is megemlíteni, hogy a különböző ételek különböző összetevői más-más hatással vannak a szervezetre. Emésztés közben a különböző ételek különböző anyagcsere folyamatokon mennek át. Ez a folyamat minél „hatékonyabb” az ételből származó energia annál kisebb hányada alakul hővé. Ez azt jelenti, hogy például fehérjével bevitt egységnyi kalória feldolgozásához sokkal több energia (kalória) szükséges, mint ugyanannyi glükózból származó kalória feldolgozásához. Ezért nem teljesen mindegy milyen étellel jut be ugyanaz a mennyiségű kalória a szervezetbe.

Az interneten százával találni különböző kalkulátorokat, ahol különféle adatok megadásával megtudható a napi kalóriaszükséglet.

Az alapanyagcsere energiaszükségletét nagyon könnyedén ki lehet számítani az alábbi táblázat segítségével:

Nem / Életkor                   Kcal / nap

Nő: 11-18 év                      12,2 x testtömeg (kg) + 746

Nő: 19-30 év                      14,7 x testtömeg (kg) + 496

Nő: 31-60 év                      08,7 x testtömeg (kg) + 829

—–

Férfi: 11-18 év                  17,5 x testtömeg (kg) + 651

Férfi: 19-30 év                  15,3 x testtömeg (kg) + 679

Férfi: 31-60 év                  11,6 x testtömeg (kg) + 879

Például egy 24 éves, 168 cm magas, 60 kilós nőnél az alapanyagcsere napi kalóriaszükséglete 1378 kalória (14,7 x 60 = 882 + 496 = 1378). Ha ezzel megvagyunk, akkor már könnyedén ki tudjuk számítani testünk napi kalóriaszükségletét is. A példánál maradva, egy 24 éves lány napi kalóriaszükséglete kb. 2204 kcal (1378 x 1,6 = 2204, azaz kb. átlag 91 kcal/óra).

Szerző: bb

Forrás:

https://peakshop.hu/

http://afitness.hu/

 

 

http://citynews.hu/wp-content/uploads/2017/08/kalóriaszámolás-3.jpghttp://citynews.hu/wp-content/uploads/2017/08/kalóriaszámolás-3-150x150.jpgNews CityEgészségdiéta,egészséges élet,kalória táblázat,mozgásNapjainkban a tudatos táplálkozás egyik velejárója az elfogyasztott kalóriák számlálása. Előre meghatározzuk a nap során mennyi kalóriát égetünk el, az ételekkel bevitt mennyiséget ugyanis ehhez érdemes igazítani. De mi is az a kalória? 1 kalória (cal) az az energiamennyiség, amivel 1 gramm víz hőmérsékletét 1 °C-kal lehet megnövelni. Tehát...