A Szlovákiában befektető német vállalatok legnagyobb problémája a munkaerőhiány – derül ki a szlovák-német ipari és kereskedelmi kamara friss vállalati felméréséből.

Az ezredfordulón a német vállalatok túlnyomórészt az olcsó és jól képzett munkaerő miatt választották Kelet-Közép-Európát, különösen a műszaki tudást igénylő ágazatokban. Azóta több külföldi, főleg autóipari vállalat létesített üzemet a térségben.

Szlovákia az évi 1000 lakosra jutó 191 új autóval a világ legmagasabb egy főre eső autógyártással rendelkező országa a szlovák ágazati szövetség adatai szerint. A Volkswagen, a Peugeot (PSA) és a Kia után most a Jaguar autókonszern létesített üzemet Szlovákiában.

A szlovákiai munkaerőhiány a befektető vállalatok panaszai ellenére egyre inkább bérnövelő hatással van az autóiparban. A PSA után tavasszal a koreai Kia jelentette be, hogy jelentős, havi 117 eurós rekordösszegű béremelésre is számíthatnak a zsolnai gyár dolgozói. A koreai gyártónál eddig ez a legmagasabb emelés a cég szlovákiai gyártóbázisának működése óta.

A szlovákiai autógyárak dolgozóinak fizetése már eddig is meghaladta a 900 euró országos átlagfizetést. A Kiánál tavaly 1300 eurónál is magasabb volt az átlagfizetés, a PSA-nál is meghaladta az átlagbér a havi 1000 eurót 2016-ban.

A legmagasabb fizetést évek óta a Volkswagen Slovakia dolgozói vihetik haza: a havi 1800 eurós átlagfizetés mellett még 13. és 14. havi fizetést is kapnak a német cég szlovákiai munkavállalói. Ezen felül februárban 1560 euró prémiumot állapítottak meg munkavállalónként a sikeres 2016-os üzleti évre tekintettel. A jelentős ágazati béremelések oka nem csak a munkaerőhiány, a Jaguar Land Rover szlovákiai gyárának indítása is szerepet játszik az utóbbi idők gáláns fizetésemelési döntéseiben.  Az indiai Tata Motors tulajdonában lévő Jaguar Land Rover már előre 1200 euró feletti átlagfizetéseket ígért.

A Szlovák Autóipari Szövetség arra figyelmeztetett, hogy 2020-ra 14 ezer munkavállaló is hiányozhat a szlovák autóiparból.

Szerző: Sarnyai Tibor

http://citynews.hu/wp-content/uploads/2017/06/szlovák-autóipar-1.pnghttp://citynews.hu/wp-content/uploads/2017/06/szlovák-autóipar-1-150x150.pngNews CityNagyvilágautóipar,autóipari fizetések,autóipari szakemberek munkaerőhiánya,szlovák fizetések,szlovákiai autóiparA Szlovákiában befektető német vállalatok legnagyobb problémája a munkaerőhiány – derül ki a szlovák-német ipari és kereskedelmi kamara friss vállalati felméréséből. Az ezredfordulón a német vállalatok túlnyomórészt az olcsó és jól képzett munkaerő miatt választották Kelet-Közép-Európát, különösen a műszaki tudást igénylő ágazatokban. Azóta több külföldi, főleg autóipari vállalat létesített...